.....untuk kite2 je.....

‎~~untuk adam.. andai mahu menyunting hawa..

1. jgn dilihat pd purdah mahupun tudung semata-mata..kerna hawa hari ini tidak lagi seperti dulu..lihatlah pd telapak tgnnya..andai mudah telapak lembut itu hinggap pd kulit lelaki lain tanpa lapik..fikirlah semasaknya utk menyuntingnya..sesungguhnya memegang anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki atau wanita yang boleh kita kahwini..

2. jgn dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata-mata..lihatlah pada sebujur bibirnya..andai kata-katanya berbisa atau kuat suaranya..fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya..khuatir kelak dia membawa fitnah buat si suami..menabur buruk diri si suami..

3. jgn dilihat pada cantik ayu wajahnya semata-mata..lihatlah pada sepasang indah mata miliknya..andai tidak redup menunuduk pandangan..fikirlah semasaknya andai ingin terus menyunting dirinya..khuatir bila sudah bersuami matanya masih terus meliar memandang segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami..

~~untuk hawa.. andai mahu menerima cinta adam..

1. jgn dilihat pada kereta mewahnya semata-mata..lihatlah pd aktiviti malamnya..andai liar hidupnya tika malam menjelma..fikirlah sebaiknya andai mahu menerima..kerna maksiat itu lebih mudah tatkala kelam malam sudah tiba..khuatir juga subuhnya terus leka dibuai mimpi nan indah..

2. jgn dilihat pada pakaian berjenama semata-mata..lihatlah pada bahagian kakinya..andai mudah lututnya ditayangkan tatkala lincah dipadang bola..fikirlah sebaiknya andai masih mahu menerima..kerna aurat suami itu hanya selayaknya dilihat oleh si isteri..

3. jgn dilihat pada tampan paras semata-mata..lihatlah pada mulutnya tatkala berbicara..andai dia mudah menghambur carutan dan sumpah seranah..fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya..khuatir pabila bersama kelak..kesalahan kecil anda akan menerima hamburan cacian yang menyeksakan.. lelaki dan wanita hari ini tidak lagi seperti mereka yang dahulu..sebelum ini..wanita berhijab itu sesungguhnya mmg mulia zahir batinnya..tetapi hari ini..mereka yang bertudung barangkali hanya utk menyembunyikan kelemahan diri..begitulah juga sang lelaki..kadang-kala berkopiah..dari mata nampak sungguh alim..tetapi dlm hatinya..??siapa yang tahu.. sekadar renungan bersama..^^

...hidup yang singkat...

Ya ALLAH, hidup hnya sebuah pinjaman dariMU,putra sedar setiap yang dikurniakanMU hnya utk kesenangan hamba-hambaMU jua,Engkau jadikan penyakit sebagai kafarat dosa-dosa,Engkau jadikan penyakit sebagai tanda utk sentiasa mengingatiMU, putra sedar,selama putra hidup senang,putra lupa akan nikmat yang ENgkau berikan ya ALLAH, tp bila Engkau berikan penyakit,baru putra terngadah mencariMU,npe begitu bodoh putra ek,putra sememangya cuai dan lalai Ya ALLAH,cuai dgn hasutan syaitan durjana,lalai dan hanyut dibwa arus nafsu duniawi,,argghhh, sedih bila putra fikirkan,putra mengaku keEsaanMU, tp putra still mencari bnda lain dr mencari redhaMU,malang nasib putra,terkadang setiap perbuatan dan bicara putra tidak pernah membawa kearah mengingatiMU,dimanakah janji putra dgnMU,putra berjanji ingin menjadi hamba  yg taat pada suruhanMU,tp putra alpa,bnarlah kata malaikat2 MU,bahawa manusia hnya akan membinasakan alam,manusia hanya inginkan ksenagn,,tp putra percaya, Engkau ciptakan kami kerana da stu hikmah besar yg ta dapat difikirkan dek akal kami, putra terkadang berfikir,andai sedetik lagi putra hidup,sempatkah putra ingin memohon maaf atas segala silap putra pada org yg putra pernah buat salah mereka,sempatkah putra memohon redha drpd ayah dan ibu putra,sempatkah putra memohon keampunan drMU,sempatkah jua putra dapat mengucapkan kalimah syahadah, YA ALLAH, engkau sembuhkanlah segala kurniaanMU kepadaku ini,putra yakin tiada yang lebih berhak dalam menghilangkan penyakitku selain drMU ya ALLAH,andai sdetik lagi KAU ambil nyawa putra,ambiklah putra dlm keadaan telah mendapat redhaMU,redha kedua ibu bapaku,redha manusia2 lain,,aminnn.

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّبِىُّ قُل لِّأَزۡوَٲجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ يُدۡنِينَ عَلَيۡہِنَّ مِن جَلَـٰبِيبِهِنَّۚ ذَٲلِكَ أَدۡنَىٰٓ أَن يُعۡرَفۡنَ فَلَا يُؤۡذَيۡنَۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورً۬ا رَّحِيمً۬ا
"Berdoalah kepadaKu, niscaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka dalam keadaan hina dina" (Surah Al-Ghafir 40: Ayat ke 60)



putra ta nak jadi org yg sombong YA ALLAH,,sebab tu putra berdoa pdMU ya ALLAH....





p/s: jadikan sbg muhasabah dalam hidup kita, :))

....aurat.... :))

tujuan menutup aurat selain dikenali sebagai orang Islam:

1. Membezakan kita dengan binatang. Ayohh, teruk kan perbandingan ni. Tapi binatang mana pakai baju.. ehh ada lah. Anjing2 cute chihuahua tu pakai baju apa. Kucing comel pun ada pakai baju. Kalau kita pakai baju macam tarzan, ada iras2 juga dengan Terk dan Kerchak. Tak percaya cuba tonton filem Tarzan. Kenapa tarzan diterima di kalangan haiwan liar? Sebab dia pun lebih kurang mereka je.

2. Supaya orang2 berniat tak baik segan nak menakal dengan kita. Antara si jubah tudung labuh dengan si baju ketat, siapa yang paling banyak disiul mamat2 tepian jalan? Maunya mamat tepian jalan nak siul si jubah, silap gaya sebakul tazkirah dapat. Memakai pakaian tutup aurat yang sempurna menyelamatkan seorang gadis dari siulan2 nakal jejaka2 kureng macam tu. Kalau ada tu mungkin yang tegar atau dah kena cabar dengan kawan2 untuk tackle si awek ni macam dalam filem Syurga Cinta tu. Tapi tak taulah kalau ada orang suka kena siul2 macam tu. Kalau saya memang cari nahas la, tunggu la time kau jalan sorang2, siaplah kami pulak yang siul.

3. Sebagai bukti kita hamba-Nya yang lemah. Bayangkan kalau kita dalam tawanan. Kita tak ada daya nak buat apa, orang suruh buat itu, itulah kita buat. Kena pula orang tu yang berpistol berparang bagai kata “Kalau kau nak selamat, hari2 kau kena basuh jamban aku pakai tangan, kalau tak aku selam kau dalam tangki najis”. Dalam keadaan macam tu, kita tak ada daya, hanya ada 2 pilihan, cuci tandas dengan tangan, atau masuk tangki najis. Kita diumpamakan sebagai lemahlah sebab tak boleh nak lawan. Dan Allah juga telah ‘kata’ bahawa kalau nak masuk syurga kena jadi hamba yang Dia sayang. Nak Dia sayang kena lah ikut suruhan dia. Dia suruh kita tutup aurat (salah satu daripada banyak gilosss lagi suruhan-Nya). Jadi kalau kita buat tak tau saja dengan suruhan Dia tu, agak2 nak ke Dia mencucuri rahmat-Nya ke atas kita?

Memang betul, banyak lagi kebaikan lain. Bak kata Mustapha Kamal dalam syurga cinta “Buat apa nak semayang, kita selalu menderma, bersedekah, pelihara anak angkat… KONFEM TAK MASUK NERAKA”.

Saya tulis ni bukan nak menyelar sesiapa, atau ‘mengata’ sesiapa yang masih belum menutup auratnya. Kita sendiri pun tak sempurna menutup auratnya. Aurat tu bukan rambut je… Pakai tudung macam Mak Arab tapi baju seluar ketat… tak sempurna juga. Pakai tudung bagai tapi nampak batang leher, pun tak sempurna juga. Pakai tutup semua bagus tapi suara mendayu2 menggoda pun tak sempurna juga.

Sekadar berkongsi saja… setiap orang tak boleh kita nilai dari labuh tudungnya, panjang jubahnya. Respect semua sama rata, kecuali mereka2 yang tersenarai dalam golongan yang tak patut dihormati. Tapi sejahat mana manusia pun, bila dia bertaubat, dia adalah hamba yang paling disayangi Allah.

So, selalu2lah muhasabah diri sendiri dan banyakkan istighfar. Kita disuruh berpesan2 kepada kebenaran dan kesabaran… jangan takut nak tegur orang, kerana:
1. Bila kita tegur orang dengan niat kerana Allah (bukan sebab tunjuk best) kita dapat pahala.
2. Bila orng tu buat apa yang kita nasihatkan, kita dapat lagi pahala.
3. Bila dia pula ajak orang lain buat benda yang kita nasihat pada dia, kita pun dapat pahala juga.

Kurang2 kalau orang tak buat pun kita dah dapat pahala lah. Senang kan? Tapi ingat, pahala banyak2 bukan penentu kita masuk syurga. Yang memasukkan kita ke sana ialah rahmat-Nya…

...cun ke...

‎~CUTE LA AWAK NI~

Elly bangun tidur. Terus ke meja study. On laptop.

Password : ******

~~~~~~~~

Welcome

Cursor di arah ke YouCam.

“nak snap pic dulu la. Muka baru bangun tidor..yeeaaahh!!”

Klik..klik..klik…

Save in…’aku cute’ folder.

Cursor di arah ke Celcom..double click! Connect…

“Yes! Dapat pun connect. Ingatkan dah terminate..hehe”

www.facebook.com

email password

aku_cute@yehaa.combact ******

upload photo

create album : buchuk baru bangun tdo!ngee~

location : -

“da settle da upload..yes!”

Muhd Khairy likes your photo

Boboy commented on your photo

Haziq, haikal, boboy and 26 others friends commented on your photo.

“Giler banyak..hehe baru je letak kot”

Boboy : awk ni cute sgt la..mcm amoy!

Khairi : cun abis~

Haziq : sgt comel la dia br bngun tdo..alolo~

Elly : eh..xla..mne ade..trime kasih..xcute pun…

1 message received

Opening……

Unknown :

“wah..cantik gambar. Awak ni memang suka tayang muka kat orang ke? Tahu la muka tu cantik tapi tak perlu lah nak tayang sangat der. Jaga la muka tu untuk suami. Kalau setakat 2 3 gambar ok jugak tapi kalau dah bangun tidur pun awak nak bagi tunjuk kat orang, koyak la macam ni..koyak iman kaum adam weh…nak bertanggungjawab ke kalau iman lelaki koyak disebabkan awak?? Saya tengok gambar awak yang da lama bangun tidur pun macam baru bangun tidur je sebab tak bertudung. Setahu saya orang baru bangun tidur, tak bertudung. Lagipun dress up awak gempak sangat la…baju mahal tapi kain sikit. Duit dah banyak keluar beli baju, tapi ketat-ketat jugak. Saya yang tengok ni pun dapat rasa sempit dada pakai baju macam tu. Bukan sengaja nak tengok, dah korang tunjuk, susah la saya & lelaki lain nak jaga pandangan. Tolonglah kasihankan ktorang ni. Ni yang saya nak tanya sangat ni..gambar awak yang lain mata semua hitam2 dek celak, bibir merah dek lipstick memang macam anak patung la. Rajin pulak korang make-up macam tu kan?hehe agak-agak antara pakai make-up dengan berwudhuk, mana lebih cepat & senang? K la..saya tahu awak tahu y awak sendiri TAHU y awak tengah mendedahkan aurat awak pada orang yang tak sepatutnya. Janganlah jadi perosak iman kami. Terima kasih luangkan masa..salam =) ”

Logout

wallahu'alam~

...share utk cume...

renungkanlah..

Kisah benar ini berlaku di US.

Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang
bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam
perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan
yang diambil pula agak tersorok dan
tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat,
berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa
takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan
bersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong
itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak
sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca
ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar
Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu
bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib
baik lelaki itu buat tidak endah dan
perempuan ini selamat sampai ke
rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki
yang tidak dikenali dekat lorong yang
dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih
yang dia lihat semalam adalah perogol
itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek
melalui kawad cam dan selepas siasatan
dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut
walhal dia keseorangan di masa tu,
tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak
tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta
kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol
tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke
tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that
night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya
malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa
tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw
two young man walking with you. One on your right side and the other one
was by your left side. If you were alone
of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu
saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan
awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak.
Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah
pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar
penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat
Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi
yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut
segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan
memelihara kita. Wanita tadi
pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga
batas-batas yang ditetapkan Islam.
Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga
hambaNya yang sentiasa ingat akan
diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat
memeliharanya hingga subuh. Barang siapa
yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku...
semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat...
sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari
kejahatan syaitan yang di rejam……

....sekadar berfikir....

entah la napa mlm ni aty putra cam sayup jew,,mcm ta de perasaan na wat pape pun,,ase sunyi jew,,ase cam ta de org sekeliling,, hati putra rindukan satu benda yg ta pasti,, putra ta dapat na agak bnda pe. putra na senyum pun asa berat,, na epykan diri pun ta boley,, napa putra asa mlm ni lain dari mlm lain ek?? entahla putra sendiri pun bingung,, putra asa cam org suma bnci putra, ,, andai lawak hebat mana pun dibagi kat putra,kompom putra sengih je skunk nieyh,, mmg ta de mood sgt2,, mungkin sebebnarnya putra rindu family putra, dah lama ta jumpa dyorg, putra rindu mak putra, rindu abah, rindu adik2 putra,,rindu na dgr suara mak n abah borak2 ngn putra kat ruang tamu rumah,,putra kekadang jeles tgk akak2 n kwan2 yg lain boley balik umah dyorg,,kadang2 nanges gak sorg2 tringat mak kejut bangun,,teringat jenaka abah,,teringat gelagat adik2 putra,,biarlah org na kata pe, putra ada family, putra ada hak utk merindui dyorg,,putra mmg perlukan dyorg ssgt,,putra dah ta de mood na buat ape2..sapa kata anak lelaki hati agak keras,n agak sukar utk merindui family,suma tu dusta je, putra lelaki jugak,,tp putra sentiasa rindukan dyorg,,kkdg putra hiburkan hati putra,,putra suka buat bnda yg pelik2,,sape yg tawu putra buat suma tu utk kurgkan kerinduan putra pada dyorg,,org na kata pe,,kata la,,asalkan putra ley hiburkan hati putra,,,nasib la, ada kak2 yg sentiasa ada ngn putra,,walaupun dyorg bukan darah daging putra, putra anggap dyorg mcm akak putra sendiri,sedikit sebanyak terubat juga rindu putra kat family, n putra juga ada abg yg putra anggap mcm abg sendiri,,walaupun lain asal kami,,putra tetap sayang dyorang,,,

p/s: kredit to my family at langkawi,,,thanx to akak biela,akak baz,akak fatin,n akak mai,sebab akak2 lah yg sedikit sebnyak merawat kerinduan putra kat mak putra,,,n thanx to abg din n abg naim,,mmg terbaik lah abg din abg naim,, putra sayng korg suma...............................

.....kura2 bakar...

mcm pelik je kan tajuk post putra kali nieyh,,huhu,,sebenar kura2 bakar nieyh putra tujukan pade satu kuih tawu,,putra ta tawu nme kuih tuh,,sbb tuh putra pnggil kura2 bakar,,hehe,,cter dy cmnie,,semalam tarikh brape tah,,ta igt la pulok,,tolong igtkn,,haha,putra tetibe teringin na mkn kuih,,then terbayang lam kepale nak mkn kuih tuh,,putra na post lam fb kate nak mkn kuih tuh,tp ta taw nma lak,,huhu..so putra bg nma kura2 bakar,,tetibe akak fatin tegur(lam fb) "oit..plik btol la citarasa bdak nie...de lak nk mkn kura2 bkar..."  mcm ni la ayat kak fatin,,ea la mne taknye,dye igt putra btul2 na mkn kura2 bakar,,haha tapi hakikatnya,kura2 bakar tu putra bg nma kat sejenis kuih.. ni ha kuih tuh..






malam semalam baru putra tahu yang kuih nieyh nmanyer kuih cara, law ta tanya org kompom ta kenal dah nma kuih nieyh,,n sampai biler2 lah putra pnggil kura2 bakar,,,hahahahaha..
k lah, maw tidur,subuh suda solat,,sooo,,tidur la,,tggu pe agyy,,hehe..daaaa..

....All Abouts gurl......

post kali ni,,putra juz na cite sal gurl yg hadir dlm idup putra,selain dari mak,tok,kak biela, kak fatin,kak baz,kak yana,sepupu2 gurl putra,n cikgu2 putra,,,huhu,,,dyorg ni special kes skit,,biarla na kata putra gtal ke ape ke,ade putra kisah,,mg ta arh,,hehe,,k2 larh,mmg adat la lau lelaki tertarik kat perempuan ka,Allah pun cipta mcm tuh,,tp luar tabie lau tertarik kat lelaki tau,,haha,,,,usha la gmbar kat bwah niey,,,,:


ni ha,nenek tua yg sebelah knan tu la,,dya niey,waktu putra skul dlu,dy la kwn baik putra,tp da stu mase tu,dy tggalkan putra,,(ayat pasrah ja nieyh,,hahaa) tp ta pe, putra hope dy epy2 je slalu.. :D



lepas nenek tua kat atas tuh,pergi dari idup putra,,kak cik(nina) ni lak slalu mnjdi tman kongsi suka duka putra,,tp juz sekejap je, sebab dye ni jnis ta ttap pndirian, ta sukew lorh gitu,, :(


haaa,,yg ni nmanye fatin tau,,dy nieyh putra knal dye msa kat kolej ni laa,,msa join koir,,putra ta na pape dr dye,putra juz want be best fren je ngn dye,,  :))

antara2 kwan2 gurl putra,,

yang ni kwan2 putra waktu scul dlu,,walaupun, ta penah sgt cakap ngn dyorg nieyh,tp dyorg ttap kwan putra,,,skunk suma da pegi jauh2,,ade yg di UIA,jordan,mesir,byk agyy la,,

sebenarnyer byk agyy,,tp dyorg niey juz kwn, putra mcm ta ley buat jd shbat,,ntah la nape,,korg jgn terase lak yea,, ape pun korg mmg kwn terbaik putra, such as pyqa,aein,dewi,anne,lyna,wani,intan,fana,liyana, n byk agyy la,,apepun, thanx to tasha sbb berjaya didik putra n buat perubahan atas diri putra,,law ta,,mungkin da jd stock kaki balun org kot,,haha,,n to nina,thanx jugax sebab sudi kongsi msalah,,n to fatin,putra harap kita ley jd best fren sampai bila2, da serik oooo,,biarlah ape yg dua org tu buat kat putra,,yg lepas biarkan lepas..(ayat ta ley blah langsung...hahaha)...

...sekali laGI bersaME BERBUke pUASe...

akibat ketidaksabaran kak biela utk membaca blog putra, mka terpaksa la putra korbankan tidur putra sekejap untuk mem'blogging',,haha,,ok2,,straight to the point yea,,putra na kongsi ttg perancangan berbuke puase sesame yg mmg ta drancang,,huhu,,(ape punya ayat larrr.. :D ) ptg td, pukul 6 lebih, putra chat ngn kak fatin, dy tnye putra na g berbuke skali ta kat bistro, korg tawu, waktu tu putra baru bgun tidur kot, korg bygkan bgaimana seorg yg bru bgun tdur ditnya sesuatu, ta bluurr ke jdnya, haha,, tp ta pe la, setelah berulang kali membaca ayat kak fatin yg mngajak putra g berbuke puase skali ngan dye n kak biela tuh, akhirnya, putra faham juge, upanya kak fatin ajak berbuke,,hua3...(cam pe tah agyy..) ok lah ckap byk ta guna, tgk la gmbar kak fatin, kak biela,,gmbar putra ta de,putra wakilkan nasi putra je utk gnti putra bergambar,,haha...alamak lupe lak, ari ni putra g berbuke puase ngn kak piqa(abg din),kak piqa, n kak ape tah,,lupe name,,hehe..n semestinya kak biela n kak fatin skali,, atoiyaii....haa,,ok2,,tgk la gmbar2 nieyh,,::


niat putra na tgkap gambar nasi putra jew yg nieyh, tp tgk kak fatin dah possing elok dah, terpakselah ambik gmbar dye juge,,hahaha


cuber korg usha, ape yg kak biela mkn,,pnuhkan meja dy,huhu..kak biela sentiasa senyum,,ni bes tgk dy,,hahaha


ha,,nasi ni wakil putra jew,,,huhu,,lauk ikan bawal ngn daging gitu.. :P


haa, ni menu kak biela,,korg tgk pew yg kak biela mkn,,ta abeh2 ngn keli kan, na buat cmne dah favourite dy,,kn kak kn..huhu

yang ni lak nasi kak fatin,,ape dy mkn putra ta sempat usha,,haha

then apabila azan berkumandang,kitorg abehkan la,,takkan na tggu sampai sahur pulak kan,,hehe,,apapun putra na gtau something,,yg sebenarnya, putra,kak biela, n kak fatin, pergi berbuke tadi ta mndi pun,,haha..tp peduli ape, bukan syarat wajib masuk kedai makan tu mndi pu,,,hahaha,,,apepun,,we enjoy ourself.. :))

..my feel...

Lautan kematian ombak
Tenang pantai tiada terusik
Begitulah tasik hatiku
Sejak kehadiranmu

Betapa aku hargai
Anugerah syurga di dunia
Doa kudus aku panjatkan
Semoga dirahmati

Telahpun ku syukuri
Di dalam hidup ini
Cinta suci kurniaan Ilahi

Kejernihan wajahmu
Sempurna pada pandanganku
Kau kirana
Keturunan terpilih
Disanjung serta dihormati
Kau permata
Kesederhanaanmu
Mengecap kekayaan dunia
Kau mestika
Ketaqwaan dirimu
Itu yang merantai jiwaku

Bukan aku memuji
Apalagi memuja
Salahkahku kagumi… perhiasan duniawi

Bisikan nuraniku
Engkaulah pilihanku
Akanku pertahankan
Amanah suci ini



bisikan nuraniku, putra suka sgt lirik lagu ni, apatah lagi nyanyian in-team nieyh, bes ssgt larh.. bukan pe, sume org de keinginan utk bercinta dan berkahwinkan, so, putra tetibe je teringat lagu nieyh,,sebab putra na tawu gak sape yang mampu nurani putra berbisik mengatakan dia adalah rusuk putra,,(cehh, ayat jiwangnya,,haha)..tp apepun, istikharah cinta penting utk menentukan sape yg ley jd teman idup,,huhu,,mcm lagu nieyh kan,..



Bersaksi cinta diatas cinta
Dalam alunan tasbih ku ini
Menerka hati yang tersembunyi
Berteman dimalam sunyi penuh do'a

Sebut nama Mu terukir merdu
Tertulis dalam sajadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman

Istikharah cinta memanggilku
Memohon petunjukmu
satu nama teman setia
Naluriku berkata

Dipenantian luahan rasa
Teguh satu pilihan
Pemenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu

diistikharah cinta..





papown, lyan je la,,hayati lirik nieyh...

.....citEr bErbUkA....

kali nieyh putra na cite journey putra ke kedai makan BISTRO utk berbuke..(cam pe ag..haha) ..jam di dinding menunjukkan pukul 5.30 ptg,tapi jam kat nset putra menunjukkan pukul 5.34,,huhu..putra bertolak pergi ke masjid saidina hamzah dengan BERJALAN KAKI untuk menunggu kak biela n kak fatin, masjid tu la jauh, dlm 15 mnit sampai la,,hua3. putra tunggu kak biela n kak fatin untuk membeli juadah berbuke dekat pasar mlm sri batu,,(asalnye larh). putra sampai agak awal sikit kat msjid tuh, kitorg jnji kol 6. putra sent la mcj kat kak biela,tnye dye ade kat mne, last2 kak biela ckap dy bwu na bertolak, hurmm, tnpa melengahkn msa yg ade, putra trus msuk dlm msjid.ltak kepala trus kelam dan pudar, mcm lirik lgu rossa tu,,"ku rasakan pudar dlm hatiku" tp versi putra punye " kurasakan pudar dimataku" huhu..ea la, na tggu kak biela n kak fatin, alamtnya lmbat lg lah kn,,msa tdur tu, putra mimpi mcm2..haha,,na ley gtau mimpi pe,,huhu..tidur punya tidur, jam 6.37 mcm tu lah, kak biela antar mcj kata dyorg da sampai, ha, ap g, trus putra bgun tidur la,,takkan dyorg sampai na tdur lgi kot,,kua3,, dan seperti yang ta dirancang, putra,kak biela n kak fatin memakai baju warna itam,,biaselah, group kmi mmg itam pun,,haha,,maka kami bertiga pun berjlnlah menuju ke gerai yg tersedia kat sri batu tuh, jln punya jln, hampeh, juadah utk berbuke ta byk pun kat situ,,huhu..last2 ktorg decide tuk mkn kat BIsTRO je la,,mule2 tu ktorg rncang na bli kat pasar mlm sri batu,then order air kat BISTRO tuh,,last2 ta jadi, kitorg order sumanye kat BISTRO gak..bla da sampai kat BISTRO tuh, kitorg plan na ambil plan buffet,harga dya 9.90,,tapi kak fatin igt 9.60, huhu..ta pe la, kitorg duduk dulu, sebab waktu tu awal lagi,,lau ambil awal2 pun, bukan boley mkn g pown, kasi terliur ade la,,huhu,, masa duduk kat meja tuh, kak biela, dgn rilexnya bermain kucing yg ada kat situ,,diangkatnya kucing tu, dibelainya kucing tu, dibuatkan mcm anak org pulak putra tgk, hahaha,, patutla kak biela cakap org gelar dya ibu kucing dulu, rupanya, dye sgt tergila-gilakan kucing,,nasib baik dye tergilakan kucing,lau kucing tergilakan dye cmner??? hahaha..lepak punya lepak, abg zuhdi n kak nur lak sampai kat situ, ta pe lah,,last2 akibat keboringan,putra kak biela n kak fatin, terus nekad ta jadi ambik buffet tuh,,kitorg pergi ambik mknan cam biase jer,,masa ktorg duduk tu kan, sembang na order air gelas besar2 punya, last2 bila dah order, order gelas standar jugak,hehehe,,tp.mcm ne pun ta pe, jnji air kan,,huhu,,na tawu ape mknan kitorg, of coz la nasi,,huhu,,putra mkn nasi+ikan keli+tempe goreng,,kak biela mkn nasi+ayam+tempe+keli bakar...n kak fatin mkn nasi+ayam+tempe goreng,,harga juadah kak fatin n putra rm5.70 je, kak biela punya rm8.80..haha,,sape soh kak mkn keli bakar..air yg kitorg order waktu tuh, air limau,teh o limau,teh o n air kosong 3..ok lah tu..da suda mkn tu kan, masing2 biar tgn kering je ta dibasuh,haha, ape punya perangai la masing2..huhu..sementara na g basuh tu, kak biela asyik menyebut pasal beg tgnnya yg cantik larh, kuihnya yang comel lah, dirinya yg cute larh,,haha,,apola..,oppssss lupe lak, sebelum berbuke kitorg disediakan buah kurma n air zam-zam taw...huhu..k2, sambung cter asal blik..then setelah beberapa lama dibiarkan kering tgn kitorg, brulah masing2 reti na basuh tgn.,haha,, selepas bsuh tu kitorg byar la, tggu ape lagi,,dah byar, kitorg pergi masjid depan tuh, untuk solat maghrib, waktu on the way na g masjid tu, citer pasal perut kedepan lah, perut kat belakang lah, perut kat tgh la, perut dlm beg lah, pun keluar dari mulut kitorg, hehe..then sampai2 dlm masjid kitorg pun solat, lepas solat kitorg bertolak blik,,,,,,

ikan spesis ni la yg berjaya dibaham oleh kak biela, tp sekor je la. huhu..


apepun, pnglman hari ni tetap bez, mcm2 citer dapat dikongsi,,kua3.. dah la, ta larat na taip dah, nt2 lak la,,hahaha,, papaiii..

............cITer SemAlAm.......

kelmarin, pukul bpe tah, putra ta igt, tapi tgh hari larh, putra g lepak kat library, waktu melepak tuh kan, dtg la kakak2ku(kak biela n kak baz) dengan membawa buku fardu ain n quran tafsir, dyorg nieyh dok dekat ngn sebelah meja putra je, so putra decide lepak ngn dyorg, sebab lau lepak ngn dyorg bes sikit, tmbah2 kak biela, haha.. tgh2 lepak tuh, kak mai lak dtg, pastu, ta pe ar. pas kak biela dah siap tulis ayat2 quran tu, kitorg borak2, tgh2 borak tuh, sape punya idea tah, ajak ktorg g tgk video koir yg kitorg bru perform sabtu ritu, then kitorg turun la g bwah, msa mule2 tu, vdeo tu ok jew, siap boley nmpak kak baz tersengih2 lagi, hehe,,tapi putra dah tgk dah,,niat di hati mmg na tgk skali lagi pun, tp kak biela block pula, huhu,,ta jd larh, ta lma mne, tetibe video tuh jd cmne tah, trus ta ley tgk, bro yg jga video tu pun kompius, pdn muke dye, haha (ape la jhat tol ko putra)
sementara tunggu bro tu perbaik video tuh, kitorg tggu larh, punya la panas ase cm kna pnggang je, huhu..tp kebetulan kat2 situ ade bilik golf, bilik kesukaan putra,,(bukan sebab boelh main golf, tp sebab bilik tu  sejuk)
then putra masuk la bilik tu, mula2 putra masuk sorg je, kak biela , kak baz, n kak mai still kat luar menanti pnuh harapan utk tonton video dyorg koir tuh, excited katakan, masuk cd ooo, hahaha,, bla masuk jew, putra da nmpak dah sesuatu kat dlm bilik tuh,,msa na bergerak g kat bnda tuh, tetibe kak biela, kak baz n kak mai masuk,,,kak biela tnya putra, "eh, ta kena marah kew msuk sini?" putra kata ta la,,then kitorg sume g kat bnda tuh, na tawu bnda pe????

benda ni lah,,hehe,,

tapi waktu tuh, kak biela still takut kna marah g kan..kan3.?? tp masing2 dgn muka ta bersalah trus ambik bad ping-pong tuh, mula2 yg pegang bad ping-pong tu, putra,kak baz, n kak biela, bru na pukul, dengan rasminya sir yang incharge bilik tu kuar dari office dye, tawu ape dye cakap "tu ha, bad ping-pong ade satu lagi kat tgga tuh main lah" igtkan dya na marah dah td, kak biela cuak da waktu tu, haha...lpas2 sir kata cmtu  kan, dgn segala hormatnya hilanglah segala rasa takut, n putra kak mai, kak biela n kak baz start la main ping-pong nieyh, mcm2 ragam tgk kakak2ku man neyh,,haha,, kak baz main sampai bola ping-pong tuh kna spek mata dia, huhu,,kak mai pula pukul macam main badminton, huuhu,,tapi bez oo..main punya main, kak baz surrender, kak baz cakap na blik, ta pe la, waktu tuh kak mai da ta main dah, kak mai tgh mem'fokus'kan dirinya dgn golf,,hehe,,then tggal la putra ngn kak biela jew,,tgh bes2 men ngn kak biela,zar pula tepon, dye soh putra g ambik buku kat dye, dah la tgkat satu dya dok, ta pe la, kna juge ambik,,then game tuh trus bertukar tgn, dr putra ke kak mai,waktu putra naik atas tuh, putra ta jangkakan cmna permainan antara kak biela n kak mai...haha..tp bila putra dah turun, putra masuk bilik tu balik,korg tahu ape yg berlaku, net pin-pong tu dah lucut dr table dye,putra pun heran larh, cmne larh smpai jd cmtuh, seganas2 putra pun ta penah jd camtuh tau, haha..n jwapan knapa mja n net tuh ley jd cmtuh, kna la tnya kak biela n kak mai, hnya dyorg je tawu cmne ley jd tuh,,huhu..

and kesimpulannye kat sini, putra mmg epy lpak ngn kakak2 sume, n dpt gak release tension, kan kakak2 kan, hehe..pas ni, kita g main lagi tau,,,, :D

......kenangan kanak-kanak dulu......

entah nape tetibe putra teringat mase kecik dulu, bg putra kan, masa kecik dulu mmg bez byk pnglman putra, n byk juga la parut kat badan ni, hehehe (ta lelaki la lau ta de parut..huhu),,law na ikutkan, masa putra kecik2 dulu putra paling suka buat main, main, dan main, ea la masa tu bukan tawu ape2 lagi, , erm, sebut pasal main, putra na citakan pnglman putra bermain kat pokok mambu di umah tok. putra selalu main guli atau gasing kat bwah pokok ni, putra main dgn sepupu putra selalunya, putra main dgn izul, faiz, adik-adik putra, waktu tue, sape kumpul paling byk guli dikira hebat lah..huhu.. jujur la putra cakap, putra sukan ngelat law main guli nieyh, hahaha, sepupu-sepupu n adik2 putra ta tawu, sebab tu lah putra asyik mng, hahaha (gelak jahat). umah tok putra dekat ngan laut, kalau da abeh main guli ktorg secara kesengajaannya akan pergi mandi kat laut, ta kira lah tgh hari ke ptg ke, tp kalu pergi mlm alamtnya penyapu lidi la putra dapat ikhlas dari mak putra..hehe..kekadang tu, kalau ta mndi laut, putra akan main gasing, lau bab gasing ni putra ta expert sangat. sbb tu asyik kalah, n then asyik kena bli gasing baru, huhu.. agak-agak da bosan main gasing, aktiviti memanjat pokok pun bermula lah, putra suka panjat tinggi, tapi ta suka tgk bawah sebab putra gayat, haha, kantoi,, ade stu hari nieyh, putra salah step panjat pokok, dengan rasminya putra terus jatuh menyembah tanah, haha, padan muka kau putra, waktu tu sakit gila, putra ta cita kat mak pun, giler ke, lau cita bertambah sakit la,,,hihi..na tawu cmna suasana tmpat bermain putra,,,ha usha la pic kat bwah ni ha,,,




ni lah pokok n tempat putra selalu menang main guli(walhal ngelat je byk,,hehe..) tapi kat sini jugalah putra kalah gasing,,kalau na tau putra jatuh tggi mna, korg usha kat pokok tu ada wayar kn, ha tggi tu la putra jatuh, sakit siot..


tapi sekrg da besau da putra, na main pnjat2 kang org kata buang tebiat lak kn, huhu. tp mmg rndu sesangat larh waktu tue, walaupun putra antara org yg paling ta suka pergi umah tok, bukan sebab ta suka tok, tapi sebab kat umah tok ta byk kawan, hahaha,, sengal btol putra nieyh,..apepun, segala kenangan di pokok mambu tue akan senantiasa terpahat dlm ingatan putra,,, :)

Angan-Angan Sekejap

urmm, ntah la nape susah sangat na pejam mata mlm nieyh, asyik teringat kat ex je, hehe.. tp suma tu mmg bukan rusuk putra da, sampai skunk putra asyik pikir sape la yg jadi pemilik rusuk putra, tadi putra ade gak terpikir, law lpas ni putra benar2 dapat org2 yg benar mncntai putra n putra pun mmg mencntai dia, putra ta nak cakap byk dah, masuk minang trus larh, hahaha.. giler berangan jauh nyer ko putra yer,, putra law da suka kat seseorg tu, mmg agak susah sikit la na suka kat org lain dah, putra ta reti larh na main2kan perasaan org perempuan nieyh, ta ase kesian kew, asyik2 perempuan dimainkan perasaan, cmna satu hari kita lak kena, naya ooo. :P..
kekadang tuh, ade kwan-kwan putra tanya kat putra "ko ni kan mmg ditakdirkan ta de awek kowt". ta pedihkan soalan tuh(tp hakikatnya pedih menusuk kalbu ooo...haha) bukan putra ta na awek, tp putra lebih suka mnyintai dalam diam, bukan pe, law mnyintai dalam diam, ta la putra kalut ngan perasaan dimainkan or ape2 pun,, seperti nyanyian stings-dalam diam ku mencintaimu tuh,,

Entah mengapa ku rasa tak menentu
Semenjak aku mengenali dirimu, sayang
Terbayang-bayang wajahmu di mataku
Hingga tersentuh rasa indah di kalbu
apakah ertinya
Aku tak tahu mengapa aku rindu
Ingin ku curah tetapi rasa malu
Cubalah engkau mengerti isi hati ku
Di dalam diam aku menyintai mu
Ku harap kau faham perasaan ku
yang kini dilamun rindu pada mu
sungguhnya aku telah jatuh cinta
oh...indahnya bila bersama mu
cinta ku dengan ikhlasnya
janganlah engkau sia-siakan
harapan dan impianku

sesape yg tawu lagu ni, nyanyi sendiri dlm ati, huhu.. apepun putra na gtau, perempuan yang putra cari ta begitu berharta, ta begitu cantik, n yang penting agama islam,
andai engkau ditakdirkan 
tercipta untukku                                                                          
akan ku bimbing dikau
takkan ku persiakan dirimu

akan ku pertahankan dikau
kerna ku tahu, dirimu amanahku
akan ku pandu dirimu mengecap nikmat syurgawi
akan ku menjagamu sepertimna aku menjaga dirku..
kata-kata oleh : putra

one big family

Putra nak share ngan korg sume family2 putra sekarang ni, kitorg same2 berjuang dlm choir. waktu dlm training tu, mcm2 konflik berlaku, tapi kami tetap bersama, law ta bersama kang ta cukup pula group choir kami,,hehehe.. papown, biar putra knal kan kakak2 putra dahulu..


yang ni kak biela, hobi putra gaduh2 ngan dia, haha.. :D


ha, yang ni kak biela ngan kak fatin, ape yg dyorg gelak pun putra ta taw.
dua org nieyh mmg suke gelak pun, hehe..
(jgn mare yea kakak2ku)

yang ni upa sebenar kak fatin, bukan yang mengilai kat atas tuh, haha.. yang belakang tuh, kak biela la,,
(kak fatin, jgn marah yea, hehe)



yang seterusnya,

yg ni, nmpak je tecik taw, tapi semangat tggi ooo, huhu.putra pnggil dya kak baz.


yang sebelah kiri tuh, kak yana, yg kanan tuh mira,


yg my siblings(gurl).dewi,aein,mira,wawa,zatie,anne,kak chah,pyqa,kak yana,kak fatin,n fara

haa, yg ni pulak akak mai, dye yg incharge kitorg..


n ta lupa pada our director, abg zuhdi n kak nor,
(na cari gmbar abg zuhdi n kak nor ta jumpe..hehe)

dyorg suma nieyh la, yg bg warna warni dlm idup putra masa kat kolej..
ha, skunk putra na knalkan adik beradik yg lelaki pula, yg ni suma kepala gila-gila,semua seangkatan ngn putra ja..huhu..:P

yang ni kalau na taw, ni la DATO' sepul n DATO' rozaimi. dyorg jnis byk summary dalam kepala otak dyorg, hehe..

yang tidur ta sdar diri nieyh mad ngn ilham, haha. da sampai UIA pown tidur lagi, kacau larrr...:D


haha, yang ni lah mystery boy, dya ni putra sendiri pun ta faham, dya suka kat wawa, n favourite dya, apple susu..


yang ni bez fren putra, zar nma dia...

yg ni putra na promote kwn baik putra jugak nma dia ferhat, yang mna? tu ha yg berdiri sebelah pokok becermin mata tu.. :D

yg ni nama dya dad. org yg shempoii abeh, hehe

ha,,yang ni la family2 putra, mmg syg giler larh dyorg nieyh.....

n ni lirik lagu sebenarnya, law korg kata sajak ikut korg la, lirik ni putra tulis khas utk family putra...

sesaat umpama sedetik,
manisnya kita bersama,
bagai semalam baru berjumpa,
berpisah kita sementara

suka duka, lalui bersama,
berjuang dalam mencapai cita
adakala sengketa, datang bersua.
tapi kita tetap bersama.

hujan panas berembun,
tak pernah kita hiraukan,
kerana kita punyai semangat
untuk mencapai matlamat.

ku pohon, padamu Ya Rabbi,
kekalkan ukhwah kami,
jadikan ukhwah ini, 
salah satu, ukhwah diredhai,,